Hej

Hej

söndag 20 augusti 2017

Pedagogisk Planering: Läsförståelse Berättande text



Arbetsområde: Läsförståelse: Berättande texter

Ämne: Svenska                                                         

Klass: Åk 4
  
Läsförståelse är en mycket viktig del i alla skolämnen.
Under en period framöver ska vi läsa och arbeta med berättande texter.




Målet med undervisningen är att du ska utveckla din förmåga att


·       Läsa och analysera (fundera kring) skönlitteratur och andra texter


·         Urskilja (se) språkliga strukturer



Konkreta mål


·         Vara medveten om kännetecken för en berättande text och kunna ge exempel från texten (struktur & form)


·         Delta i gemensam diskussion kring vad texterna handlar om (ordförråd)
 

·         Öva på att läsa på, mellan och bortom raderna (läsförståelse)


·         Läsa och förstå en tilldelad berättande text på egen hand och kunna redogöra för innehållet i valfri redovisningsform



Bedömning (matris eller trestegs-hållplats)


Se matris!


Centralt innehåll


Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt att urskilja texters budskap, både uttalat och sådant som står mellan raderna.


Skillnader i språkanvändning beroende på syftet


Handstil samt att skriva och disponera meningar för hand


Uppgifter


Vilka är träningsuppgifterna?



·         Läsa berättande texter tillsammans och prata om innehåll, ord och struktur


·         Formulera gemensamma svar kring texternas innehåll på, mellan och bortom raderna


·         Att med stöttning läsa en berättande text på egen hand under lektionstid samt öva sig i att formulera individuella svar

Vilken är bedömningsuppgiften?


·   Arbeta självständigt med tilldelad berättande text genom att läsa på egen hand och visa din förmåga till läsförståelse på olika nivåer.


Undervisning

Vad ska vi göra så att du klarar bedömningsuppgiften?



·         Läsa texterna ”utdrag ur en berättelse” ur böckerna Läsförståelse A och B gemensamt


·         Prata om typiska språkliga kännetecken, t.ex. tempus, sambandsord, uppbyggnad
 

·         Plocka ut och förklara svåra ord


·         Titta på och skriva om innehållet gemensamt 


·         Prata om skillnaden mellan det som står i texten och det som inte står i texten (men ändå finns där innehållsmässigt)







                     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar