
Arbetsområde: Läsförståelse: Berättande texter
Ämne: Svenska
Klass: Åk 4
Läsförståelse
är en mycket viktig del i alla skolämnen.
Under en
period framöver ska vi läsa och arbeta med berättande
texter.
Målet med
undervisningen är att du ska utveckla din förmåga att
|
·
Läsa och analysera (fundera kring)
skönlitteratur och andra texter
·
Urskilja (se) språkliga strukturer
|
Konkreta mål
|
·
Vara medveten om kännetecken för en
berättande text och kunna ge exempel från texten (struktur & form)
·
Delta i gemensam diskussion kring
vad texterna handlar om (ordförråd)
·
Öva på att läsa på, mellan och bortom raderna
(läsförståelse)
·
Läsa och förstå en tilldelad
berättande text på egen hand och kunna redogöra för innehållet i valfri
redovisningsform
|
Bedömning (matris
eller trestegs-hållplats)
|
Se matris!
|
Centralt innehåll
|
Lässtrategier
för att förstå och tolka texter samt att urskilja texters budskap, både
uttalat och sådant som står mellan raderna.
Skillnader
i språkanvändning beroende på syftet
Handstil
samt att skriva och disponera meningar för hand
|
Uppgifter
|
Vilka är träningsuppgifterna?
·
Läsa berättande texter tillsammans och prata om
innehåll, ord och struktur
·
Formulera gemensamma svar kring texternas innehåll
på, mellan och bortom raderna
·
Att med stöttning läsa en berättande text på egen
hand under lektionstid samt öva sig i att formulera individuella svar
Vilken är bedömningsuppgiften?
· Arbeta självständigt med tilldelad berättande text genom att
läsa på egen hand och visa din förmåga till läsförståelse på olika nivåer.
|
Undervisning
|
Vad ska
vi göra så att du klarar bedömningsuppgiften?
·
Läsa texterna ”utdrag ur en berättelse”
ur böckerna Läsförståelse A och B gemensamt
·
Prata om typiska språkliga kännetecken,
t.ex. tempus, sambandsord, uppbyggnad
·
Plocka ut och förklara svåra ord
·
Titta på och skriva om innehållet
gemensamt
·
Prata om skillnaden mellan det som står
i texten och det som inte står i
texten (men ändå finns där innehållsmässigt)
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar