
Kapitel 1: Ljuden
I det här kapitlet övar vi på att skriva en spännande inledning.
Det här ska vara med i ditt kapitel:
● Kapitlet ska utspela sig på en plats i skolan där man blandar saker, t.ex. på en kemilektion, i matsalen, hos skolsyster eller på hemkunskapen. Berätta om lektionen eller vad huvudpersonen gör där. Han/hon får inte vara ensam
● Bokens huvudperson ska vara 12 eller 13 år. Ge huvudpersonen ett namn och fundera över hur hans/hennes liv ska vara. Familj? Boende? Intressen? Skola? Kompisar?
● Huvudpersonen ska höra konstiga ljud från golvet i rummet du valt. Beskriv ljuden! Volym, hur låter de, hur mycket? Detta är den mest centrala delen i kapitlet. Hur reagerar du på ljuden?
● Det ska finnas en vuxen som är sträng (lärare, mat-tant, skolsyster etc.). Hur är den vuxne sträng? På vilket sätt? Vad gör/säger han/hon?
● Det ska finnas någon i klassen som huvudpersonen tycker är dum och som han/hon är rädd för. Vem är det? Varför är din huvudperson rädd?
● Du ska skriva så att det låter som att du berättar om någon annan och att det hände förut (tredje person, preteritum).
● Handlingen ska börja med en gång. Beskrivning av huvudpersonen kan komma senare i kapitlet. Börja gärna med en replik:
- Hörde du ljudet? Toms klasskamrat Jerry vände sig om och blängde.
- Vilket ljud? Alla pratar ju.
Arga Agneta spände ögonen i både Tom och Verran...
Kapitlet ska sluta med att alla går därifrån. Hela kapitlet ska alltså utspela sig i rummet...
/Lycka till!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar