Hej

Hej

söndag 27 augusti 2017

Pedagogisk planering - Den Magiska Dörren


Pedagogisk planering till Skrivprojektet Den magiska dörren


Under detta läsår ska vi arbeta med skrivuppgiften Den magiska dörren. Du ska få skapa egna texter utifrån uppgifter som jag ger dig. Vi kommer att arbeta mycket med texten och olika sätt att skriva på. Innan du börjar skriva kommer vi att titta på exempel tillsammans på hur kapitlet kan se ut. Det är viktigt att du lägger ner mycket tid och tanke på att fantisera ihop en så spännande berättelse som möjligt.


Målet med undervisningen är att du ska:


I svenska: 


§  Använda dig av tankekartor och/eller stödord när du planerar din text. (språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och stödord)


§  Bearbeta dina texter, både när det gäller innehåll och form utifrån förslag från lärare och kamrater. (Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter). 


§  Öva på din handstil och hur man skriver, bygger upp och ändrar texter. (Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av datorer)


§  Använda ordlista om du behöver hjälp med stavningen. (Hur man använder ordlista och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse)


§  Bli säkrare i att strukturera (bygga) texter med hjälp av t.ex. sambandsord (och, men, för att…), stavningsregler, tempus och meningsbyggnad.



Det här ska vi göra: 


§  Läsa flera elevexempel av varje kapitel från www.bibblis.se


§  Titta gemensamt på instruktioner inför varje kapitel


§  Planera och förbereda våra texter noga med hjälp av planeringsmall och stödord


§  Skriva ett första utkast


§  Arbeta vidare med texten efter respons av lärare eller/och kamrater


§  Gemensam återkoppling via smartboard kring någon text åt gången


Det här ska bedömas:


Se bedömningsmatris Infomentor








Tecknad Hem Dörr Stockfoto - 12372127










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar