Pedagogisk planering till Skrivprojektet Den magiska dörren
Under detta läsår
ska vi arbeta med skrivuppgiften Den magiska dörren. Du ska få skapa egna
texter utifrån uppgifter som jag ger dig. Vi kommer att arbeta mycket med
texten och olika sätt att skriva på. Innan du börjar skriva kommer vi att titta
på exempel tillsammans på hur kapitlet kan se ut. Det är viktigt att du lägger
ner mycket tid och tanke på att fantisera ihop en så spännande berättelse som
möjligt.
Målet med undervisningen är att du
ska:
I svenska:
§ Använda dig av tankekartor och/eller
stödord när du planerar din text. (språkliga strategier för att minnas och
lära, till exempel tankekartor och stödord)
§ Bearbeta dina texter, både när det
gäller innehåll och form utifrån förslag från lärare och kamrater. (Olika sätt
att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot
respons på texter).
§ Öva på din handstil och hur man
skriver, bygger upp och ändrar texter. (Handstil samt att skriva, disponera och
redigera texter för hand och med hjälp av datorer)
§ Använda ordlista om du behöver hjälp
med stavningen. (Hur man använder ordlista och andra hjälpmedel för stavning
och ordförståelse)
§ Bli säkrare i att strukturera (bygga)
texter med hjälp av t.ex. sambandsord (och, men, för att…), stavningsregler,
tempus och meningsbyggnad.
Det här ska vi göra:
§ Läsa flera elevexempel av varje
kapitel från www.bibblis.se
§ Titta gemensamt på instruktioner
inför varje kapitel
§ Planera och förbereda våra texter
noga med hjälp av planeringsmall och stödord
§ Skriva ett första utkast
§ Arbeta vidare med texten efter
respons av lärare eller/och kamrater
§ Gemensam återkoppling via
smartboard kring någon text åt gången
Det här ska bedömas:
Se
bedömningsmatris Infomentor

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar