Pedagogisk planering i Geografi & Svenska
Tema Sverige
Målet med undervisningen är att du
ska utveckla din förmåga att:
I geografi:
§ Analysera (förstå & förklara) hur
naturen själv och vi människor formar och förändrar livsmiljöer i olika delar
av världen.
Du
kommer att lära dig mer om jordens yta och jordens inre. Du kommer att få
kunskap om på vilket sätt Sverige har formats och förändrats både av naturen
och oss människor. Vi kommer att diskutera vilka konsekvenser förändringarna
får för människor och natur.
§ Utforska (ta reda på) & analysera
hur människan och naturen samspelar med varandra i olika delar av världen
Du kommer att få lära dig om natur- och kulturlandskap i
Sverige. I samband med detta kommer du också lära dig varför vårt land och våra
landskap ser ut som de gör.
Du kommer att lära dig om Sveriges (och lite om resten av
jordens) naturresurser såsom vatten, odlad mark, skog och fossila bränslen. Du
ska få veta var i Sverige de finns och vad de används till. Vi kommer att läsa
och prata om vattnet och dess kretslopp.
Du kommer att lära dig om Sveriges befolkning och varför
människor bor där de bor.
§ Göra geografiska analyser av
omvärlden med hjälp av t.ex. kartor, diagram, tabeller och geografiska begrepp
(ord)
Du
kommer att vad landskapen i Sverige heter samt var de ligger. Du kommer även
att lära dig några viktigare öar, sjöar, berg, regioner och städer/orter.
Du
kommer att bli säkrare på att förstå kartan och dess uppbyggnad med färger och
symboler.
Du
kommer att samla in geografiska data (fakta) och t.ex. träna på att ta reda på
hur mycket vatten som används under ett dygn med hjälp av en tabell/ett
diagram.
Du kommer
att bli säkrare på att använda viktiga ord och begrepp som behövs för att kunna
läsa, skriva och samtala om geografi. Vi kallar orden för ”expertord”.
I svenska:
§ Formulera dig och kommunicera i tal
och skrift
Du
kommer att öva på att förstå, tolka, återge och förklara de olika slags texter
du läser och lyssnar på.
Du
kommer att få kunskap om hur man skriver en beskrivande text och själv träna på
detta under temats gång.
Du
kommer att få redovisa någon del av arbetet för dina klasskamrater
§ Läsa och analysera skönlitteratur och
andra texter för olika syften
Du
kommer att få läsa och arbeta med texter från olika medier såsom böcker,
filmklipp, tv-program, geografiska kartor/tabeller/diagram osv, källor på
Internet osv…
Du kommer att lyssna på en skönlitterär bok som utspelar sig
i Sverige
§ Urskilja (se) språkliga strukturer
Du kommer att känna till minoritetsspråket samiska,
några svenska dialekter och typiska ord/uttryck samt några likheter och
skillnader i de nordiska språken.
Det här ska vi göra:
§ Bilduppgift: min bild av Sverige
§ Titta på tv-serien ”Geografens
testamente-eller Den stora Sverigeresan” på Ur Play
§ Ha Pojken och Tigern som
högläsningsbok och arbeta med uppgifter till
§
Big
Bang och jordens uppkomst, Pangea, jordens uppbyggnad, inre och yttre krafter
(plattektonik, jordbävningar, erosion: vind, vatten och is), berg & istid,
människans påverkan på jorden, naturresurser: odlad mark, skog, vatten &
malm, befolkning, språk & dialekter, landskap, kartan
§ Se filmklipp om olika natur-och
kulturgeografiska fenomen (se ovan)
§ Lära oss hur en beskrivande text är
uppbyggd och skriva själva
§ Ha genomgångar i helklass
§ Arbeta enskilt och i mindre grupper
med olika uppgifter
§ Tillverka ett landskapståg
§ Öva på att redovisa muntligt
Det här ska bedömas:
Jag bedömer
dina kunskaper och förmågor hela tiden. Det är alltså mycket viktigt att du är
aktiv i diskussioner och på lektioner!
Glöm inte
att…
Lyssna på
andra och förklara dina tankar!

Se
bedömningsmatris i Infomentor!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar