Hej

Hej

söndag 27 augusti 2017

Pedagogisk planering - Tema Sverige



Pedagogisk planering i Geografi & Svenska


Tema Sverige                    


Nu väntar Sverige på att bli upptäckt! Med hjälp av böcker, beskrivande texter, en tv-serie, skönlitteratur, filmklipp, genomgångar samt genom att arbeta självständigt och med kamrater, kommer du att lära dig massor om landet du bor i. Samtidigt som du lär dig tränar du också din förmåga att läsa, skriva, lyssna, diskutera, förklara och analysera (dra slutsatser).


Målet med undervisningen är att du ska utveckla din förmåga att:  



I geografi:

§  Analysera (förstå & förklara) hur naturen själv och vi människor formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen.


Du kommer att lära dig mer om jordens yta och jordens inre. Du kommer att få kunskap om på vilket sätt Sverige har formats och förändrats både av naturen och oss människor. Vi kommer att diskutera vilka konsekvenser förändringarna får för människor och natur.


§  Utforska (ta reda på) & analysera hur människan och naturen samspelar med varandra i olika delar av världen


Du kommer att få lära dig om natur- och kulturlandskap i Sverige. I samband med detta kommer du också lära dig varför vårt land och våra landskap ser ut som de gör.

Du kommer att lära dig om Sveriges (och lite om resten av jordens) naturresurser såsom vatten, odlad mark, skog och fossila bränslen. Du ska få veta var i Sverige de finns och vad de används till. Vi kommer att läsa och prata om vattnet och dess kretslopp.

Du kommer att lära dig om Sveriges befolkning och varför människor bor där de bor.

§  Göra geografiska analyser av omvärlden med hjälp av t.ex. kartor, diagram, tabeller och geografiska begrepp (ord)


Du kommer att vad landskapen i Sverige heter samt var de ligger. Du kommer även att lära dig några viktigare öar, sjöar, berg, regioner och städer/orter.

Du kommer att bli säkrare på att förstå kartan och dess uppbyggnad med färger och symboler.

Du kommer att samla in geografiska data (fakta) och t.ex. träna på att ta reda på hur mycket vatten som används under ett dygn med hjälp av en tabell/ett diagram. 

Du kommer att bli säkrare på att använda viktiga ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi. Vi kallar orden för ”expertord”.



I svenska:

§  Formulera dig och kommunicera i tal och skrift


Du kommer att öva på att förstå, tolka, återge och förklara de olika slags texter du läser och lyssnar på.

Du kommer att få kunskap om hur man skriver en beskrivande text och själv träna på detta under temats gång.

Du kommer att få redovisa någon del av arbetet för dina klasskamrater


§  Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften


Du kommer att få läsa och arbeta med texter från olika medier såsom böcker, filmklipp, tv-program, geografiska kartor/tabeller/diagram osv, källor på Internet osv… 
Du kommer att lyssna på en skönlitterär bok som utspelar sig i Sverige


§  Urskilja (se) språkliga strukturer


Du kommer att känna till minoritetsspråket samiska, några svenska dialekter och typiska ord/uttryck samt några likheter och skillnader i de nordiska språken.




Det här ska vi göra:



§  Bilduppgift: min bild av Sverige


§  Titta på tv-serien ”Geografens testamente-eller Den stora Sverigeresan” på Ur Play


§  Ha Pojken och Tigern som högläsningsbok och arbeta med uppgifter till


§  Big Bang och jordens uppkomst, Pangea, jordens uppbyggnad, inre och yttre krafter (plattektonik, jordbävningar, erosion: vind, vatten och is), berg & istid, människans påverkan på jorden, naturresurser: odlad mark, skog, vatten & malm, befolkning, språk & dialekter, landskap, kartan


§  Se filmklipp om olika natur-och kulturgeografiska fenomen (se ovan)


§  Lära oss hur en beskrivande text är uppbyggd och skriva själva


§  Ha genomgångar i helklass


§  Arbeta enskilt och i mindre grupper med olika uppgifter


§  Tillverka ett landskapståg

§  Öva på att redovisa muntligt


Det här ska bedömas:



Jag bedömer dina kunskaper och förmågor hela tiden. Det är alltså mycket viktigt att du är aktiv i diskussioner och på lektioner!

Glöm inte att…

Lyssna på andra och förklara dina tankar!

 Jordklot på Jordglob.se

Se bedömningsmatris i Infomentor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar